08/02/2013

Izložba „Lucijan Bernhard (1883 -1972) - reklama i dizajn u osvit 20. veka“

Izložba „Lucijan Bernhard (1883 -1972) - reklama i dizajn u osvit 20. veka“
14. februar - 14. mart 2013.

Svečano otvaranje je u četvrtak, 14. februara 2013. u 19 časova, kome će prisustvovati i autor izložbe gospodin Hubert Ridel, (Hubert Riedel). 

Kustos izložbe: Milica Cukić, MPU
Organizatori: Goethe- Institut Belgrad i Muzej primenjene umetnosti Beograd

"Reklama i dizajn u osvrt 2. veka"
©VG Bildkunst, Bon i ifa 
Retrospektivna izložba radova Lucijana Bernharda (1883 -1972), koju čini 218 eksponata (pretežno hromolitografija), koncipirana je sa ciljem da publiku upozna sa stvaralaštvom jedne od „ikona dizajna“ s početka 20. veka. Zahvaljujući predanom dugogodišnjem istraživanju autora ove izložbe Huberta Ridla, imamo pred sobom, detaljan uvid u život Lucijana Bernharda i u njegovo stvaralaštvo. Ova izložba je namenjena ljubiteljima dizajna, jer omogućava detaljno sagledavanje dela jednog od pionira oglašavanja i dizajna s početka 20. veka.

Lucijan Bernhard je nemački umetnik koji je imao značajnu ulogu u oblikovanju vizuelnog jezika moderne reklame, koji odgovara brzom privrednom rastu i životnom ritmu koji on diktira. On je tvorac plakata svedenih na prikaz predmeta i ime robne marke (nem.„Schachplakat“, eng.„object poster“), tako da se savremeni plakat ne može zamisliti bez njegovog doprinosa. Logotipi brojnih velikih preduzeća, kao što su Boš, Kafa HAG, Pelikan, i danas se zasnivaju na rešenjima koja je Bernhard predložio počekom prošlog veka.

U Nemačkoj se nova umetnost plakata probila tek u poslednjoj deceniji 19. veka, a njeni su centri bili Minhen i Berlin. Početkom 20. veka savremenici su plakatu pridavali izuzetno veliki značaj. O tome svedoče i redovne izložbe plakata, kao i činjenica da su u javnim kulturnim ustanovama vrlo brzo ustanovljene odgovarajuće zbirke, poput onih u Berlinu, Drezdenu, Hamburgu i Štutgartu. One su značajno doprinele profesionalizaciji reklame, baš kao i osnivanje „Udruženja ljubitelja plakata“ u Berlinu 1905. godine.

Ursula Celer u predgovoru kataloga ove izložbe ističe:“Najveći uticaj na rani razvoj dizajna u Nemačkoj imao je upravo Lucijan Bernhard. On je presudno uticao na razvoj veoma funkcionalnog pristupa, koji je kod plakata obeležio stil s početka 20. veka. Pored toga, pripala mu je i ta čast da bude prvi profesor na novoustanovljenoj katedri za reklamu. Otvorio je kancelariju u Berlinu, u kojoj je izrađivao idejna rešenja za plakate, reklamne oglase, tipografska pisma i logotipe, ali je načinio i prve korake ka oblikovanju ideje o korporativnom identitetu, čije smo pune mogućnosti iskoristili tek u naše vreme, dakle stotinu godina kasnije“.

Bernhardova idejna rešenja za robne marke (Boš, Štiler, Audi...) daleko su nadživela svog tvorca. Tako je njegov uticaj delovao i dalje, uprkos tome što se mnogi nisu više sećali autorovog imena. Sam Bernhard postao je žrtva prolaznosti sopstvenih ostvarenja. U očima šire publike njegova je slava izbledela kad i plakati na reklamnim stubovima i oglasi u dnevnim novinama.

Značaj ove izložbe je utoliko veći jer predstavlja prvu samostalnu retrospektivu stvaralaštva Lucijana Bernharda koncipiranu po muzeološkim standardima i napravljenu za muzejske galerijske prostore. Ni u Nemačkoj, a ni u Americi, u kojoj je Bernhard živeo od 1923. godine, njegovo stvaralaštvo nikada ranije nije tako detaljno predstavljeno kao ovde.


Radionica za studente:
Subota, 16. februar 2013. u 12 h
Radionica je namenjena studentima Fakulteta primenjenih umetnosti i Dizajnerske škole iz Beograda na kojoj će, pod nadzorom autora izložbe Huberta Ridla, učesnici raditi projektni zadatak izrade plakata kao u vreme Lucijana Bernharda.

MUZEJ PRIMENJENE UMETNOSTI, Vuka Karadžića 18
Radno vreme muzeja i muzejske prodavnice: utorak - subota 11:00 – 19:00 časova

No comments:

Post a Comment

Ukoliko vam se svidja ovaj blog

Prepisite se na newsletter ili preuzimete feed bloga za vas citac.
Upisite vas E-mail: